کد رنگ ها

کد رنگ RGB و Hex در CSS


راهنمای رنگ های rgb و hex 
اگر تابحال تجربه طراحی وب ویا بطور کلی طراحی گرافیک را داشته باشید (طراحی وب برگرفته از طراحی گرافیک هست و از قوانین آن پیروی می‌کند) با رنگهای RGB هم سرو کار داشته‌اید. رنگهای RGB به طور عمده در نمایشگرهای دیجیتال و طراحی وب بکار می‌رود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:
1. RGB چیست و چه معنی دارد؟
2. چطور از رنگ‌ های RGB استفاده کنیم؟
3. رنگ Hex چیست ؟
4. چرا از رنگ های Hex استفاده می‌کنیم؟
5. جدول رنگ های RGB و Hex
RGB چیست و چه معنی دارد؟


رنگهای RGB به طور عمده در نمایشگرهای دیجیتال و طراحی وب بکار می‌روند. در صنعت چاپ اما طراحان و گرافیستها از فرمت CMYK استفاده می‌کنند که در این مقاله به آن نخواهیم پرداخت.

تفاوت rgb و cmyk
رنگهای RGB از نور ساخته می‌شوند که می‌توانند در طیف گسترده‌ای (بنا به شدت و ضعف نور) ساخته شوند. این رنگها در مانیتور شما بر اساس ترکیبی از ۳ رنگ قرمز – سبز و آبی ساخته می‌شوند. رنگی که در نهایت شدت خود ساخته شود (حداکثر روشنایی) سفید است و در مقابل آن در حداقل روشنایی نیز سیاه خواهد بود.

چطور از رنگ‌ های RGB استفاده کنیم؟
rgb چیست
رنگ های RGB بیشترین استفاده را در صنعت طراحی وب و دستگاههای دیجیتال دارد. این نوع رنگ ۳ کانال (قرمز-سبز-آبی) دارد که دسته بندی گسترده ای از رنگها را شامل می‌شود. هر یک از این ۳ کانال یک مقدار را از 0 تا 255 و مستقل از یکدیگر می‌پذیرد. اگر هر ۳ کانال مقدار 0 داشته باشند، رنگ سیاه کامل خواهید داشت و همانطور که حدس می‌زنید اگر هر 3 کانال مقدار 255 را بپذیرند رنگ، سفید مطلق خواهد بود. با تعیین مقدار در هر یک از این کانال‌ها شما رنگین‌کمانی از رنگها را در اختیار خواهید داشت. برای درک بهتر می توانید در فتوشاپ یا توسط ویژگیهای مربوط به رنگ در CSS مقادیر RGB(0,0,0) را تغییر دهید تا گستره فراوان رنگهایی که می‌توانید در اختیار داشته باشید را ببینید.

رنگ Hex چیست ؟
رنگ hex چیست
رنگ های Hex روشی برای نمایش و ارائه رنگ ها توسط مقادیر ۶ عددی (Hexadecimal) است. رنگ Hexadecimal از فرمت RRGGBB# پیروی می‌کند که در آن RR رنگ قرمز، GG رنگ سبز و ‌‌BB رنگ آبی است. مقادیر عددی آن در بازه 00 تا FF قرار دارد تا شدت رنگ را مشخص کند.

برای مثال در رنگی با کد FF0000 # ما قرمز خالص را خواهیم داشت. چون قسمت RR یا قرمز در حداکثر شدت خود قرار دارد و دو قسمت دیگر یعنی GG (سبز) و BB (آبی)  در کمترین میزان شدت خود یعنی 00 قرار دارد.

چرا از رنگ های Hex استفاده می‌کنیم؟
رنگ های Hex راهی آسان و در عین حال کاملا دقیق برای دستیابی به هر رنگی است که در نظر داشته باشید. زمانی که نحوه عملکرد آن را درک کردید، به سادگی می‌توانید با تغییر مقادیر بخش‌های قرمز – سبز و آبی رنگ‌های دلخواه خود را بسازید. می‌شود گفت که این روش راحتترین راه برای دستیابی به طیف وسیعی از رنگ هاست که در عین حال دقت بالایی هم دارد.

جدول رنگ های RGB و Hex

جهت ورود به پالت رنگ اینجا کلیک کنید
"با ما به رویاهایتان رنگ واقعیت بپوشید و پله های ترقی رو پشت سر بگذارید .. "